PSYCHOLOGICAL FEATURES OF CYBERBULLYING MANIFESTATIONS AMONG STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.1.17

Keywords:

cyberbullying, cyber aggression, cyber victimhood, cyberbullies, students of higher education, online psychological violence, online communication

Abstract

The article examines the psychological features of cyberbullying among student youth and analyzes the modern views of scientists on the problem. The theoretical and methodological analysis of the problem of cyberbullying in the educational environment was carried out and approaches to its study were identified. The purpose of the article is an empirical study of the characteristics of cyberbullying among student youth. There have been highlighted the main approaches to the definition of the term “cyberbullying”, which was characterized as a form of harassment of participants in the educational process through the use of electronic means of communication, such as e-mail, mobile phone, personal Internet sites, for intentional, repeated and hostile behavior of a person or a group directed at the insult of other people. It is found that cyberbullying can be defined according to three criteria: intentionality, duration- repetition and inequality. These actions can lead to serious consequences for victims, so it is important to pay attention to the prevention of cyberbullying and the protection of Internet users from psychological pressure and violence. The signs of cyberbullying among student youth, particularly in social networks, were analyzed. The cyberbullying is empirically researched to be a common phenomenon among students who use social networks. It is determined that the majority of higher education students experience psychological violence on the Internet with varying frequency, which demonstrates the prevalence of the problem and the need for further development of theoretical foundations and practical research of cyberbullying in the educational environment. It has been confirmed that safe and positive online communication should be a top priority in ensuring the rights and well-being of student youth. The obtained results demonstrate the need for measures to combat cyberbullying, including support for victims and witnesses, as well as holding cyberbullies accountable.

References

Бедан В.Б. Проблема кібербулінгу у молодіжному середовищі : теоретичний аналіз. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2022. № 1. С. 42–47. URL: https://chasopys-ppp.dp.ua/index.php/chasopys/article/view/163

Гіденко Є.С. Кібербулінг : насильство в соціальній мережі. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Юриспруденція. 2021 № 50. С. 29–29.

Грицюк О.С., Кирилаха Н.Г., Черненко В.П., Скотнікова Л.Н. «Школа протидії кібер-булінгу» на базі факультативу з інформатики як засіб створення безпечного освітнього середовища. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. С. 94–98. DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2022.83.14

Зварич І. Булінг у закладах освіти України і США. Нова педагогічна думка. 2020. № 2. С. 1–5.

Лапа О.В. Явище кібербулінгу як соціально-педагогічна проблема віртуального спілкування сучасних дітей та молоді. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. 2013. Вип. 192(1). С. 291–298

Лубенець І. Кібернасильство (кібербулінг) серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Національний юридичний журнал: теорія і практика. № 3. 2016. С. 178–182.

Міхеєва О.Ю., Корнієнко М.М. Кібербулінг як соціально-педагогічна проблема. Молодий вчений. 2018. № 11 (63). С. 247–251.

Миронюк Т.В., Запорожець А.К. Кібербулінг в Україні – соціально небезпечне явище чи злочин: визначення та протидія. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. № 2(16). 2018. С. 275–284.

Найдьонова Л.А. Кібербулінг у підлітковому рейтингу інтернет-небезпек. Психологічні науки: проблеми і здобутки. Вип. 1. 2018. С. 141–159.

Kowalski R. M., Limber S. P., Agatston P. W. Cyber bulling: bulling in the digital age. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 2008. 218 p.

Smith P.K. Cyberbullying & ciberagresión. A. Ovejero, P. K. Smith, & S. Yubero (Eds.), El acoso escolary su prevención: Perspectivas internacionales. Madrid : Biblioteca Nueva, 2013. pp. 173–190.

Published

2024-04-30

How to Cite

Onufriieva Л. А., & Chaikovska О. М. (2024). PSYCHOLOGICAL FEATURES OF CYBERBULLYING MANIFESTATIONS AMONG STUDENTS. Psychological Studies, (1), 131–137. https://doi.org/10.32782/psych.studies/2024.1.17

Issue

Section

Статті