ORGANIZATIONAL AND SOCIOPSYCHOLOGICAL APPROACHES TO INCLUSIVE EDUCATION OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
DOI:
https://doi.org/10.32782/psych.studies/2025.2.15Keywords:
inclusive education, children with special needs, social integration, psychological support, pedagogical inclusion, educational environment, Poland, war in UkraineAbstract
The article discusses key organizational and socio-psychological approaches to educating children with special educational needs (SEN) in order to build a more sustainable inclusive society in Ukraine during martial law and the post-war recovery period. It includes a review of both Ukrainian and international research in the field of inclusive education psychology. It was revealed how psychological theories and practices can promote the inclusion of learners: children in preschool institutions and students in the school education system. The article presents practical experience in organizing inclusive education in the Republic of Poland, which concerns the organization of effective forms of the educational process using approaches that create the most favorable conditions for learning, psychological and pedagogical assistance, and socialization of children with SEN on an equal footing with other children. The study analyzes the differences between inclusive, integrated, and segregated educational approaches. The central focus is on organizational models, forms of psychological and pedagogical support, teacher training, and systemic challenges. The results show that successful inclusion depends on early intervention, interdisciplinary cooperation, a reliable legal and institutional framework, and society’s acceptance of psychophysiological diversity as a value. A comparative analysis of traditional and inclusive forms of education is provided. The advantages of an inclusive educational environment for the mental well-being, quality of perception of educational materials, and social development of students with SEN and healthy children are demonstrated. Psychological problems and obstacles that may arise for students, teachers, parents, and the wider school community are also considered. The study outlines five key levels needed to build a sustainable inclusive environment in times of war and recovery: legal, organizational, social, educational, and psychological.
References
Kokun O. Analysis of the Concept of Psychological Resources and Their Negative Consequences for Socially Engaged Professionals During War. Technologies of intellect development. 2025. Vol. 9. № 1 (37). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/675/260.
Lalvani P., Broderick A. A. Institutionalized Ableism and the misguided “Disability Awarenness Day”: Transformative pedagogies for teacher education. Equity and Excellence in Education. 2013. № 46. P. 468–483.
Аргіропоулос Д., Тарнавська Н. Інклюзивна педагогіка : навчальний посібник. Житомир, 2020. 176 с.
Шевців З. Основи інклюзивної педагогіки : підручник. Львів : Новий світ – 2000, 2019. 264 с.
Бельдій А., Волошина О. Формування толерантності до осіб з особливими освітніми потребами як соціально-педагогічна проблема. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія «Педагогіка і психологія». 2017. Вип. 52. C. 13–16.
Дмитренко К. Працюємо з «особливою» дитиною у «звичайній» школі. Харків : ВГ «Основа», 2020. 120 с.
Łuniewska J. R. Edukacja włączającaa pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa, 2019. 13 s.
Krakowiak K. Zasady kompleksowego i skoordynowanego wsparcia osób z niepełnosprawnościami we wspólnocie zmierzającej do solidarności i odpowiedzialnego rozwoju. Katedra Pedagogiki Specjalnej Instytut Pedagogiki Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Lublin : Wydawnictwo KUL, 2017. 26 s.
Бахмутова Л. Психосоціальні проблеми українських дітей-біженців різного віку на третьому році широкомасштабної воєнної російської агресії в Україні. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України. 2024. Т. V : Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. Вип. 24. 143 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742723/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_2024.pdf.
Забезпечення психофізіологічної стійкості різних верств населення України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення : практичний посібник / О. Кокун та ін. ; за ред. О. Кокуна. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. 110 с.