RHYTHM AND INTONATION SPECIFICITY OF CHORAL WORKS BY VOLODYMYR ZUBYTSKYI: PERFORMANCE TASKS (ON THE EXAMPLE OF THE WORK «KOLOMYIKA»)
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-26Keywords:
works of Volodymyr Zubytskyi, folklore, choral composition, choral performance, rhythmic formulas, intonation, means of expressionAbstract
The relevance of the topic. The study of the nationally characteristic choral works of V. Zubytskyi contributes to the popularization of contemporary Ukrainian choral art, the disclosure of the potential of modern vocal and choral skills and will help choirmasters in their practice. The study of composer’s methods of working with folklore will emphasize not only genre and style symbiosis, but also the influence on form formation. The purpose of the article is to determine the peculiarities of the rhythmic intonation organization of Kolomyika by V. Zubytskyi and to outline further performance tasks. Research methodology. Structural and systematic methods were used to study the creative work of V. Zubytskyi and to form a complete list of exclusively choral music; music-analytical methods were used to determine the genre-stylistic and performance parameters of the work. Conclusions. The work chosen for analysis is indicative of the individual style of V. Zubytskyi, whose creative method is deeply connected with Ukrainian folklore. Relying on the national tradition is a constant feature of the author’s intonational image of the world. One of the characteristic features of the embodiment of this tradition in the composer’s choral works is the specificity of the rhythmic intonation organization of the musical fabric of the works. The article analyzes «Kolomyika» by V. Zubytskyi is analyzed in terms of genre and rhythmic intonation features. The analysis reveals the composer’s intonational rethinking of the kolomyika genre: changing the dance-like nature to a lyrical song, the author’s refusal to rhyme, expanding musical and reducing verbal structures, and involving elements of jazz improvisation. A number of performing difficulties related to visual techniques have been identified, namely: reproduction of Hutsul dance rhythms; imitation of the sound of various instruments; use of an arsenal of dashes and accents in combination with fast tempo, clapping hands in a certain register, clicking the tongue with a fixed pitch, use of sonorous techniques, etc. In this regard, a number of performance tasks for the choir and the conductor are outlined.
References
Варакута М. І. Про формотворчі принципи хорових мініатюр В. Зубицького на тексти західно-українського фольклору. Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка: Зб. наук. пр. / за заг. ред. В. Л. Філіпова. Луганськ, 2007. Вип. 8. С. 242–252.
Варакута М. І. Хорова мініатюра в українській музиці: закономірності розвитку жанру та їх осмислення в музикознавстві. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. Київ, 2009. Вип. ХХІІ. С. 281–287.
Гейченко М.І. Фольклорні джерела у баянній творчості Володимира Зубицького. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка / Серія: Педагогічні науки. Кіровоград, 2012. Вип. 107 (1). С. 111–117.
Голяка Г. П. Володимир Зубицький: універсалізм творчої особистості. Fine Art and Culture Studies. Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки. 2022. № 2. С. 10–16.
Іваницький А. І. Українська музична фольклористика (методологія і методика): Навчальний посібник. Київ: Заповіт, 1997. 392 с.
Іваницький А. І. Український музичний фольклор. Підручник для вищих учбових закладів. Вінниця: НОВА КНИГА, 2004. 320 с.
Карась В. М. Специфіка трактування жанру хорового концерту у сучасній українській музиці (на прикладі концерту «Гори мої» В. Зубицького). Слобожанські мистецькі студії. Суми, 2024. № 2. С. 31–34.
Москаленко В. Г. Лекції з музичної інтерпретації. Навчальний посібник. Київ, 2013. 134 с.
Охманюк В. Ф. Тенденції розвитку хорової мініатюри у творчості Володимира Зубицького. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство. Рівне, 2017. Вип. 24. С. 161–164.
Скопцова О., Ковмір Н., Семенова О. Риси хорової творчості Володимира Зубицького на прикладі «Concerto strumentale». Вісник КНУКіМ / Серія: Мистецтвознавство. Київ, 2022. № 47. С. 88–93.