РИТМО‑ІНТОНАЦІЙНА СПЕЦИФІКА ХОРОВИХ ТВОРІВ ВОЛОДИМИРА ЗУБИЦЬКОГО: ВИКОНАВСЬКІ ЗАВДАННЯ (НА ПРИКЛАДІ ТВОРУ «КОЛОМИЙКА»)

Автор(и)

  • Павло СЕЛІНСЬКИЙ Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-26

Ключові слова:

творчість Володимира Зубицького, фольклор, хоровий склад, хорове виконавство, ритмоформули, інтонація, засоби виразності

Анотація

Актуальність теми. Дослідження національно-характерної хорової творчості В. Зубицького сприяє популяризації сучасного українського хорового мистецтва, розкриттю потенціалу сучасної вокально-хорової майстерності та допоможе у практиці хормейстерам. Вивчення композиторських методів роботи з фольклором підкреслить не тільки жанрово-стильовий симбіоз, а й вплив на формотворення. Мета статті – визначити особливості ритмо‑інтонаційної організації «Коломийки» В. Зубицького та окреслити подальші виконавські завдання. Методологія дослідження. Структурний і системний методи використані для опрацювання творчого доробку В. Зубицького та формуванню повного списку виключно хорової музики; музично-аналітичний – для визначення жанрово-стильових і виконавських параметрів твору. Висновки. Обраний для аналізу твір є показовим з погляду індивідуального стилю В. Зубицького, творчий метод якого глибоко пов’язаний з українським фольклором. Спирання на національну традицію є константною ознакою інтонаційного образу світу автора. Однією з характерних рис втілення цієї традиції у хоровій творчості композитора є специфіка ритмо‑інтонаційної організації музичної тканини творів. Проаналізовано «Коломийку» В. Зубицького на предмет жанрових та ритмо-інтонаційних особливостей. У процесі аналізу виявлено інтонаційне переосмислення композитором жанру коломийки: зміна танцювальності на пісенність ліричного характеру, відмова автора від римування, розширення музичних та скорочення вербальних структур, залучення елементів джазової імпровізаційності. Визначено ряд виконавських складнощів, пов’язаних із зображальними прийомами, а саме: відтворення танцювальних гуцульських награвань; імітація звучання різних інструментів; використання арсеналу штрихових позначень та акцентів у поєднанні зі швидким темпоритмом, плески в долоні у певному регістрі, клацання язиком з фіксованою висотою звуку, використання сонористичних прийомів тощо. У зв’язку з цим означено низку виконавських завдань для хорового колективу і диригента.

Посилання

Варакута М. І. Про формотворчі принципи хорових мініатюр В. Зубицького на тексти західно-українського фольклору. Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка: Зб. наук. пр. / за заг. ред. В. Л. Філіпова. Луганськ, 2007. Вип. 8. С. 242–252.

Варакута М. І. Хорова мініатюра в українській музиці: закономірності розвитку жанру та їх осмислення в музикознавстві. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. Київ, 2009. Вип. ХХІІ. С. 281–287.

Гейченко М.І. Фольклорні джерела у баянній творчості Володимира Зубицького. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка / Серія: Педагогічні науки. Кіровоград, 2012. Вип. 107 (1). С. 111–117.

Голяка Г. П. Володимир Зубицький: універсалізм творчої особистості. Fine Art and Culture Studies. Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки. 2022. № 2. С. 10–16.

Іваницький А. І. Українська музична фольклористика (методологія і методика): Навчальний посібник. Київ: Заповіт, 1997. 392 с.

Іваницький А. І. Український музичний фольклор. Підручник для вищих учбових закладів. Вінниця: НОВА КНИГА, 2004. 320 с.

Карась В. М. Специфіка трактування жанру хорового концерту у сучасній українській музиці (на прикладі концерту «Гори мої» В. Зубицького). Слобожанські мистецькі студії. Суми, 2024. № 2. С. 31–34.

Москаленко В. Г. Лекції з музичної інтерпретації. Навчальний посібник. Київ, 2013. 134 с.

Охманюк В. Ф. Тенденції розвитку хорової мініатюри у творчості Володимира Зубицького. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство. Рівне, 2017. Вип. 24. С. 161–164.

Скопцова О., Ковмір Н., Семенова О. Риси хорової творчості Володимира Зубицького на прикладі «Concerto strumentale». Вісник КНУКіМ / Серія: Мистецтвознавство. Київ, 2022. № 47. С. 88–93.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

СЕЛІНСЬКИЙ, П. (2025). РИТМО‑ІНТОНАЦІЙНА СПЕЦИФІКА ХОРОВИХ ТВОРІВ ВОЛОДИМИРА ЗУБИЦЬКОГО: ВИКОНАВСЬКІ ЗАВДАННЯ (НА ПРИКЛАДІ ТВОРУ «КОЛОМИЙКА»). Fine Art and Culture Studies, (1), 180–187. https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-26

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО