INTEGRATING PRACTICING PROFESSIONALS’ EXPERTISE INTO ART EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-43Keywords:
expertise, professionals, implementation, art projects, visual artsAbstract
This article explores a crucial and contemporary aspect of modern art education: integrating professional expertise into the learning process. It highlights the importance of engaging accomplished and renowned practitioners in the visual arts, including painters, designers, masters of decorative and applied arts, artistic photographers, and illustrators. The study examines key aspects of artists’ creative development, professional achievements, unique artistic techniques, and areas of interest, as well as their success in realizing their artistic potential. Additionally, it considers opportunities for creative collaboration through joint projects and volunteer initiatives. The primary objective of this study is to demonstrate the real-world experiences of high-level professionals in both academic and extracurricular settings. This includes interactive meetings, masterclasses, and workshops within fine arts courses, as well as participation in collaborative projects and exhibitions. The article presents artists’ creative explorations and accomplishments alongside the strategies, techniques, and methods used to incorporate their expertise into the educational process. The research methodology is based on a systematic approach, an analysis of artistic achievements, and a study of accumulated experience. It also examines artists’ active civic engagement in preserving Ukrainian artistic traditions and promoting their expertise in embroidery, doll-making, pysanka painting, beadwork, wool felting, and other forms of decorative and applied arts. Qualitative methods, including interviews, provide deeper insights. This study offers a practical examination of the benefits of creative collaboration between experienced artists and students within the Department of Fine and Decorative-Applied Arts and Art Restoration. The findings underscore the necessity of fostering such artistic partnerships, which facilitate the synthesis of personal artistic approaches through collaborative projects.
References
Бистрова Ю. В. Інноваційні методи навчання у вищій школі. Право та інноваційне суспільство. 2015. № 1.
Відкриття колективної виставки крос-мистецького проєкту «Сродні». https://meridian.kpnu.edu.ua/2022/08/25/vidkryttia-kolektyvnoi-vystavky-uchasnykiv-kros-mystetskoho-proiektu-srodni
Камянчанка пише картини… вовною https://ye.ua/syspilstvo/47085_Kam_yanchanka_pishe_kartini_vovnoyi.html
Майстриня з Камянця навчає техніки валяння з вовни. https://turist.km.ua/ua/news/majstrynya-z-kam-yantsyanavchaye-tehniky-valyannya-vovny/
Максімова Л.Г. Залучення представників роботодавців до освітнього процесу. Інтегровані комунікації. 2016. С. 53–57.
Мистецький проєкт об’єднав майстрів та регіони. URL: http://www.golos.com.ua/article/364081
Пічкур М.О. Образотворча підготовка студентів мистецьких спеціальностей у закладах вищої освіти: монографія. Київ: Видавництво Ліра-К, 2022. 270 с.
Туманов І.М. Рисунок, живопис, скульптура: Теоретико-методологічні основи комплексного навчання. Львів, Аверс, 2010. 496 с.
Урсу Н.О. Нариси з історії образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва Хмельниччини: навчальний посібник для студентів художніх спеціальностей. Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2012. 224 с.
Чадаєва К.Ю. Інновації в освіті: теоретично-методологічні засади мотивації навчальної діяльності у вищій школі. Вісник харківської державної академії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство. Архітектура. Харків, 2013, № 2.