SOCIAL AND PEDAGOGICAL METHODS OF DEVELOPING LEADERSHIP QUALITIES OF FUTURE SOCIAL WORKERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.11

Keywords:

student of higher education, leadership, social worker, socio-pedagogical methods, efficiency, solutions

Abstract

Modern conditions require a high level of professionalism and continuous professional development from future social workers. Personal characteristics of a specialist, such as the development of leadership qualities, affect the effectiveness of the functioning of the management system, the sphere of social work. In our society, there is an urgent need to develop the leadership qualities of future social workers. An effective way of their actualization and development is the use of socio-pedagogical methods. The article analyzes the problem of leadership in social work; the definition of the concept of "leadership" is considered and the author's interpretation of the concept is given. The need to develop the leadership potential of education seekers has been determined. The purpose of our research: to determine effective socio-pedagogical methods of developing leadership qualities of future social workers and the need for their implementation in the educational process. To achieve the goal, we used the following methods: observation, comparison and analysis. Within the scope of our research, we identified the need to update traditional methods and ways of state-management relations, filled with new content of the professional activity of future social workers, and identified the most effective socio-pedagogical methods of leadership development in higher education. Solving this problem will undoubtedly improve the quality of training of future social workers who will develop social work and implement innovative social services. During the research, we came to the conclusion that not all socio-pedagogical methods contribute to the development of leadership qualities of future social workers at a sufficient level. Training – learning by experience turned out to be the most effective socio-pedagogical method. It provides an opportunity to share and exchange your thoughts and views, as well as to work together to find a solution, showing yourself and your abilities. Moreover, it is able to form and develop the necessary skills, abilities and qualities, which makes it an ideal method of leadership development. The training contributes to the formation of a leadership self-concept, develops a positive selfperception, contributes to the formation of responsibility and a leadership worldview.

References

Волківська, Д. А. Соціально-педагогічні умови розвитку лідерського потенціалу студентського активу університету. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. 2016. Вип. 26. С. 27–36.

Залучення молоді до розвитку громадянського суспільства: тренінговий посібник / Палагнюк Ю. В., Лушагіна Т. В., Акімова Т. Ю., Костєва Т. Б. та ін. ; під заг. ред. проф. Ю. В. Палагнюк, Т. В. Лушагіної. Миколаїв : Вид-во: Ємельянова Т. В., 2021. 165 с.

Карманенко, В. В. Форми і методи формування лідерських якостей у студентів економічних університетів. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2018. Вип. 82(3). С. 98–101.

Коваль Г. В. Професійна соціалізація державних службовців в умовах реформування державної служби в Україні. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2015. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ttpdu_2015_2_5

Розвиток лідерського потенціалу національної гуманітарно-технічної та управлінської еліти : монографія / за редакцією О. Г. Романовського та О. С. Пономарьова. Харків : ФОП Мезіна В. В., 2017. 292 с.

Савельчук, І. Б. Підготовка соціальних працівників за сучасних умов: інноваційні тенденції. Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка. Педагогічні науки. 2016. 1(83), С 117–122.

Савостікова, К. Інклюзивна освіта в реаліях українського суспільства. Науково-методичний, інформаційно-освітній журнал «Вересень». 2022. Том 1. № 92. С. 105–111. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.1.2022.09

Horishna, N., Slozanska, H., Soroka, O., & Romanovska, L. (2019). Exploring the leadership skills of pre-service social work students: implications for social work education. Problems of Education in the 21st Century, 77-5, 598–615.

Published

2023-08-15

How to Cite

КОВАЛЬ, Г., & САВОСТІКОВА, К. (2023). SOCIAL AND PEDAGOGICAL METHODS OF DEVELOPING LEADERSHIP QUALITIES OF FUTURE SOCIAL WORKERS. Humanitas, (2), 71–76. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.11

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK