THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF STUDYING SOCIAL SUCCESS IN THE STUDENT ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.15

Keywords:

social success, success, student youth, social adaptation, personal development, professional competence, higher education institution

Abstract

The article provides a comprehensive theoretical analysis of the phenomenon of social success of student youth, viewed through the prism of various scientific disciplines. The main theoretical and methodological foundations of the study of social success in the philosophical, sociological, psychological, pedagogical and economic aspects are systematized.Based on a thorough analysis of the scientific works of leading researchers, the article highlights the versatility of the concept of social success and its fundamental importance for the development of student youth in modern society. The key factors influencing the formation of social success are considered in detail, including external (social recognition, achievements, professional development, economic factor) and internal aspects (personal resources, motivation, independence, adaptability). Considerable attention is paid to the interdisciplinary nature of the phenomenon under study and its decisive role in shaping the future social status of students. The study has established that social success is not only an important factor in the stable development of society, but also a key aspect of the life of students, which determines both their academic achievements and further social realization in the professional sphere. It is found that the formation of social success requires an integrated approach that takes into account the interaction of students’ personal characteristics with the social environment and educational space. Particular emphasis is placed on the importance of social success for the development of professional competencies and adaptive abilities of students in the context of dynamic social change.

References

Бевзенко Л. Зміст життєвого успіху: соціально-культурологічний контекст. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2000. № 1. С. 34–51.

Бевзенко Л. Ресурси досягнення соціального успіху – вітчизняні реалії з погляду випускників шкіл та вчителів. Соціальні виміри суспільства. 2012. № 4. С. 129–142.

Безрук К. Формування соціальної успішності підлітків у системі учнівського самоврядування: понятійне поле. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. праць Інституту проблем виховання НАПН України. 2020. Кн.1, № 24. С. 17–39.

Бойченко М. Гідність, цілісність і успішність: академічні та громадянські чесноти. Філософська думка. 2014. № 5. С. 110–123

Боровинська І. Є. До психологічного розуміння понять «успіх», «успішність», «життєвий успіх», «життєва успішність». Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : психологічні науки. 2017. Вип. 3(2). С. 142–148.

Городняк І. В. Вивчення успіху крізь призму досвіду індивіда. Вісник Вісник Одеського національного університету: серія «Психологічні науки». 2008. Т. 13, № 5. С. 290–294.

Грінченко О. М. Психологія успіху як основа соціального оптимізму. Переяславська рада: її історичне значення та перспективи розвитку східнослов’янської цивілізації: за матеріалами 6-ї Міжнар. науково-початково- практичної конф., 15-16 груд. 2011 р. Харків : НТУ «ХПІ», 2012. С. 181–183.

Дідковський С. Стратегії формування успішності суб’єкта діяльності. Успішність особистості: потенціал та обмеження»: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 18 березня 2010 р. Київ, 2010. С. 80–81.

Ільіна Ю. М. Психологія успіху: онтологія проблематики. Актуальні проблеми психології. Психологічна теорія і технологія навчання. 2008. Т. 8, № 5. С. 45–56.

Коваль І. С. Формування професійної готовності майбутніх рятувальників до діяльності в екстремальних умовах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Львівськ. держ. ун-т безп. життєд. Львів, 2017. 294 с.

Маркозова О. О. Соціальний успіх особи у контексті історичних практик свободи. Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого Серія : філософія, філософія права, політологія, соціологія. 2013. № 3. С. 169–178.

Михайлишин Г. Й., Довга М. М. Успішність особистості: філософський та психолого-педагогічний контекст. Наукова думка сучасності і майбутнього : зб. матеріалів IХ всеукр. практ.-пізнав. конф., 3–12 березня 2017 р. Дніпро : Наукове мислення, 2017. С. 50–56.

Панченко В. Г., Резнікова Н. В., Іващенко О. А. Стратегічний форсайт як інструмент протидії сучасним глобальним викликам економічній безпеці і нерівності досвід ЄС для України у сприянні стійкості та сталості. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. № 4. С. 31–39.

Проскурка Н. М. Професійна кар’єра як один із аспектів професійного розвитку особистості. Вісник Національного авіаційного університету. Серія. Педагогіка. Психологія. 2009. № 2. С. 28–32.

Стрижак А. Проблема формування соціальної успішності особистості у наукових джерелах. Методи і технології загальної і соціальної психології та психотерапії в умовах сучасного суспільства : матеріали ІV науково-практ. конф. з міжнар. участю, 21 травня 2020 р. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова. 2020. С. 214–216.

Ткачук І. І. Онтологія психолого-педагогічних досліджень проблеми професійного успіху особистості. Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання населення : матеріали V Міжнар. наук.- практ. конф., 24 листопада 2011р. Київ : ІПК ДСЗУ, 2011. С. 264–273.

Ципко С. Соціальний успіх та статусна функція сім’ї в сучасному українському суспільстві. Релігія та Соціум. Міжнародний часопис. 2011. № 2 (6). С. 122–129.

Ярема А. І. Феномен успіху в соціологічному вимірі. Вісник Львівського університету ім. Івана Франка. Серія соціологічна. 2010. Вип. 4. С. 92–99.

Iefymenko T. Crisis transformations of socio-economic systems. Фінанси України. 2021. № 11. С. 7–20.

Mannheim K. Essays on the sociology of knowledge. New York : Routledge, 1952. 236 p.

Sen A. Development as Freedom. Oxford : Oxford University Press, 1999. 366 p.

Stiglitz J. The Price of Inequality: How Today’s Divided Society Endangers Our Future. 2nd ed. New York : W.W. Norton & Company, 2012. 448p.

Published

2025-03-31

How to Cite

NOKHRINA І. (2025). THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF STUDYING SOCIAL SUCCESS IN THE STUDENT ENVIRONMENT. Humanitas, (1), 105–112. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.15

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK