PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES FOR THE FORMATION OF INTERCULTURAL COMPETENCE OF STUDENTS IN THE PROCESS OF THEIR PROFESSIONAL TRAINING IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.20Keywords:
intercultural competence; pedagogical technology, professional training, technologies for forming intercultural competence, higher educational institutionAbstract
The article provides a general scientific description of pedagogical technologies as a set of consistently implemented actions, operations using appropriate content support, forms, methods, means, resources and human potential. The essence of intercultural competence is analyzed as an integrative professionally determined quality of students, which is formed in the process of professional training in higher education and is based on intercultural knowledge, skills and abilities necessary for life and successful professional activity in an intercultural environment. The features of the implementation of the main stages of the implementation of the technology for forming intercultural competence are characterized: conceptual-targeted, structural-content, procedural and result-evaluation; their educational and methodological support is disclosed. The organizational and pedagogical conditions for the effective choice of technologies for the formation of intercultural competence of future specialists in higher education institutions are substantiated: the formation of motivation of subjects of the educational process for learning and professional activity in an intercultural environment; their active involvement in the creation of a tolerant intercultural educational environment in higher education institutions and society; ensuring active self-development and self-improvement of education seekers through the use and integration of innovative pedagogical and information and communication technologies; creating a target setting for the active assimilation of intercultural knowledge and the formation of intercultural skills and their application in the process of professional activity in an intercultural environment.The purpose of the article is to analyze the essence and structural components of the technology for the formation of intercultural competence of students in the process of their professional training in higher education institutions.In the process of research, methods of analysis, synthesis, comparison and generalization of information on Ukrainian and foreign websites, as well as research of publications in the Google Scholar electronic database, were applied.
References
Аніщенко О. В., Яковець Н. І. Сучасні педагогічні технології: курс лекцій: навчальний посібник. Ніжин : Видавництво НДУ ім. М. Гоголя, 2007. 199 с.
Воротняк Л. І. Особливості педагогічної технології формування полікультурної компетенції магістрів у вищих педагогічних навчальних закладах. Педагогічний дискурс. 2008. Вип. 3. С. 48–53.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2004. 352 с.
Короткова Ю. Формування міжкультурної компетентності майбутніх юристів під час базової підготовки в закладі вищої освіти. Освітологічний дискурс. 2019. № 3–4. С. 26–27.
Нісімчук О. С., Падалка О. Т., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології: навчальний посібник. Київ : Просвіта, 2000. 368 с.
Пришляк О. Ю. Формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій: теоретичний контекст : монографія / за наук. ред. В. П. Кравця. Тернопіль : Осадца Ю. В., 2021. 556 с.
Рембач О. О. Формування міжкультурної компетентності майбутніх правознавців у процесі іншомовної під- готовки. Університетські наукові записки. ХНУ, 2017. № 63. С. 387–400.
Самойленко Н. Б. Теоретичні та методичні засади формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців гуманітарного профілю у вищих педагогічних навчальних закладах : автореф. дис. … д-ра пед. наук : НАПН України. Інститут вищої освіти. Київ, 2014. 40 с.
Скрипнікова В.О. Розвиток міжкультурної компетентності майбутніх магістрів військового управління у професійній підготовці. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії з галузі знань 01 «Освіта/ Педагогіка» за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки». – Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, Київ, 2023. 328 с.
Сніговська О. В. Формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців з міжнародних відносин в освітньому середовищі класичного університету : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Уманський державний педагогічний університет імені П. Тичини. Умань, 2014. 24 с.
Токарева А. В. Формування міжкультурної компетентності у майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності засобами інтерактивних технологій : автореф. дис. …канд. пед. наук: 13.00.04 / Класичний приватний університет. Запоріжжя, 2013. 20 с.