THE IMPACT OF SOCIAL MEDIA ON THE FORMATION OF A RESPONSIBLE ATTITUDE TOWARDS HEALTH IN ADOLESCENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.8Keywords:
social media, media literacy, responsible attitude to health, sex education, adolescents, social worker, educational institution, health-preserving educational environment, interdisciplinary team, psychosocial support, destructive behaviorAbstract
Adolescents who are at a certain stage of social and psychophysical development have different social identities, which, in combination with individual experience, affects the ability to search for and access information of various content. Adolescence is a period of active formation of value orientations and behavioral practices. Social media have a significant impact on the formation of a responsible attitude towards one’s own health in adolescents and are a powerful tool for influencing adolescents’ attitudes towards health, which can both support healthy behavior and health preservation, and provoke destructive behavior. In the article, the authors distinguish approaches to defining social media (technological, sociological, communication, multimedia) and determine the impact of social media on the formation of a responsible attitude towards one’s own health in adolescents. They also note the importance of introducing sexual education programs in educational institutions, creating educational projects, and developing a health-preserving educational environment. The authors have identified the components of the formation of a responsible attitude towards one’s own health in adolescents, taking into account the presence of social media in their lives. The features of the implementation of the social and pedagogical activities of a social worker in an educational institution in the context of forming a responsible attitude towards one’s own health in adolescents and increasing the positive potential of social media, through the development of media literacy among adolescents, conducting active educational activities in social networks, and integrating digital innovations into the activities of social workers, in order to create a safe information environment, are emphasized.
References
Гречановська О.В., Мегем О.М., Потапюк Л.М. Вплив соціальних мереж на психологічний стан та самооцінку української молоді. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія : Психологія. 2023. Том 34(73). № 4. С. 60–66. DOI: https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11
Григорова З. В. Нові медіа, соціальні медіа, соціальні мережі – ієрархія інформаційного простору. Технологія і техніка друкарства: збірник наукових праць. 2017. (3). С. 93–100.
Грисюк В. Репрезентація сексуальності в українських онлайн-ЗМІ. Вісник Харківського Національного Університету Імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціальні комунікації». 2018. URL: https://www.researchgate.net/publication/351055108_Reprezentacia_seksualnosti_v_ukrainskih_onlajn-ZMI#fullTextFileContent
Даниленко А., Спіріна Т. Сексуальна освіта як складова здорового способу життя підлітків. Ввічливість. Humanitas. 2023. (1). С. 104–109. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.15
Журавель Т., Іванюк І., Лехолетова М., Лютий В., Лях Т., Пашко Н., Соловйова В., Сорокіна О., Спіріна Т., Суліцький В., Удовенко Ю., Чепенко О., Чуйко О., Швед О., & Янковець В. Профілактика деструктивної поведінки підлітків (Т. Журавель & Ю. Удовенко, Ред.). Видавництво ФО-П Буря О. Д. Київ. 2022. 144 с.
Зимівець Н. В., Петрович В. С., Закусило О. Ю. Навчання здоров’я: просвітницька робота з підлітками щодо збереження, розвитку та зміцнення репродуктивного здоров’я : навч.-метод. посіб. Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. 360 с.
Каплуненко В., Бондаренко С. Основні підходи до визначення поняття соціальні медіа (огляд зарубіжних та вітчизняних досліджень). Вісник студентського наукового товариства Донецького національного університету імені Василя Стуса. 2020. Т. 2, № 12. С. 236–239. URL: https://jvestnik-sss.donnu.edu.ua/article/view/9274/9218.
Карпенко О. Г., Спіріна Т. П., Лехолетова М. М. Міждисциплінарна взаємодія у наданні соціальних послуг вразливим групам населення. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2025. (1). С. 42–50.
Карпенко О., Спіріна Т., Нохріна І. Організація освітнього процесу у закладах вищої освіти України в період воєнного стану. Social Work and Education. 2025. 12(1). 34–43. DOI: 10.25128/2520-6230.25.1.3
Кравченко Л. А., Кобзєва І. М. Роль сексуальної освіти у зміцненні здоров’я підлітків. Наука ІІІ тисячоліття: пошуки, проблеми, перспективи розвитку: матер. ІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конфер., м. Бердянськ, 25–26 квітня 2018 р. Бердянськ : БДПУ. 2018. С. 62–63.
Лехолетова М. М. Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів у процесі професійної підготовки / Дисерт. Інституційний репозитарій Київського університету імені Бориса Грінченка. 2018. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24972
Лях Т., Лехолетова М., Петрович В., Спіріна Т. Соціально-педагогічна робота з батьками щодо підтримки ними дітей у період війни. Ввічливість. Humanitas. 2022. 2. 24–30. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.2.3
Маранчак М. М. Аналіз використання соціальних медіа як засобу комунікації в освітньому середовищі в умовах кризових ситуацій. Академічні візії. 2024. (28). С. 1–13. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.107059891.
Найдьонова Л. А. Розвиток медіаосвіти в територіальній громаді: шляхи подолання психологічних наслідків : Методичні рекомендації. 2023. URL: https://mediaosvita.org.ua/wp-content/uploads/206.
Освіторія. Як відбувається статева освіта за кордоном. 2017. URL: https://osvitoria.media/experience/htorozkazhe-pro-seks-2/
Руденко Ю., Дегтярьова Н., Петренко С., Горохова В. Розвиток медіаграмотності молодого покоління: практичний аспект проблеми. Фізико-математична освіта. 2022. 5(37). С. 56–63.
Спіріна Т., Петрович В., Козачок Р. До питання сексуальної освіти підлітків у закладах загальної середньої освіти. Ввічливість. Humanitas. 2025. (2). С. 192–197. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.2.25
Токарева Н. М., Шамне А. В., Макаренко Н. М. Сучасний підліток у системі психолого-педагогічного супроводу : монографія. Кривий Ріг, 2014. 312 с
Bandura A. Social Cognitive Theory of Mass Communication. Media Psychology. 2001. 3(3). 265–299. DOI: https://doi.org/10.1207/s1532785xmep0303_03






