SOCIO-PEDAGOGICAL WORK WITH PARENTS TO SUPPORT CHILDREN DURING THE WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.2.3

Keywords:

military conflict, children, parents, socio-pedagogical work, support.

Abstract

The professional activities of social workers and social educators cover a wide range of social services to members of socially vulnerable groups, including vulnerable families, families in difficult life circumstances, crisis families. The number of these families greatly increased during Russia's military aggression in Ukraine. This aggression has increased significantly compared to 2014 after the full-scale military invasion of Russia into Ukraine. This war has forced about a quarter of Ukraine's 44 million people to flee their homes: move to safer regions of the country, or go abroad. Military events are traumatic not only for the adult population, but also for children. As social educators and social workers have limited (often remote) access to children, this makes it almost impossible to provide comprehensive social services during the war. That is why parents must have the appropriate competence to provide support to their children during the war. To this end, social educators and social work specialists conduct socio-pedagogical work with parents. They teach parents to support their children during the war. Social educators and social workers advise parents on this issue (online and offline). The article provides recommendations for the organization of socio-pedagogical work with parents to support their children during the war. The authors of the article characterize the reactions of children of different ages to the catastrophic event and propose a mechanism to help children cope with its consequences. It is established that the typical reactions of children depend on the age period (preschool age, primary school age, senior school age, adolescence). The authors of the article conclude that the support of parents of children during the war must be taking into account the characteristics of the age of the child.

References

Алєксєєнко Т. Ф. (Ред.), Гончар Л. В., Куниця Т. Ю., Бибик Д. Д. Вимушені переселенці: соціально-педагогічні проблеми і досвід підтримки: монографія. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2020. 240 с.

Веретенко Т. Г., Лях Т. Л. (2021). Соціальна робота. Енциклопедія освіти : словник / гол. ред. В.Г. Кремень. 2-ге вид. перероб. і доп. Київ : Юрінком Інтер. 2021. 1144 с. С. 943–944.

Гончар Л. В. Соціально-педагогічна робота з батьками із сімей вимушених переселенців. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. (196), С. 21–26. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-196-21-26

Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за ред. проф. І. Д.Звєрєвої. Київ, Сімферополь : Універсум, 2012. 536 с.

Клішевич Н. А., Суліцький В. В. (2021). Соціально вразливі категорії населення. Енциклопедія освіти : словник / гол. ред. В.Г. Кремень. 2-ге вид. перероб. і доп. Київ : Юрінком Інтер. 2021. 1144 с. С. 956–957.

Литвинов Н. А. Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім'ям з дітей у період військового кон- флікту Донбасі. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. 2019. № 1 (324). Ч. 1. С. 43–52.

Про біженців та осіб, які потребують додаткового та тимчасового захисту : Закон України від 08.07.2011 № 3671-VІ (редакція від 03.03.2016). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3671-17#Text

Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям : Закон України від 01.06.2000 № 1768-IІІ (редакція від 01.07.2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1768-14#Text

Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб : Закон України від 20.10.2014 № 1706-VIІ (редакція від 21.03.2022). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18#Text

Про соціальні послуги : Закон України від 17.01.2019 № 2671-VIІІ (редакція від 15.12.2021). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text

Розмови про війну. Питання та відповіді про війну для батьків та опікунів дітей та підлітків. ORDEM DOS PSICOLOGOS. 2022. 14. https://www.ordemdospsicologos.pt/ficheiros/documentos/doc_perguntas_respostas_guerra_uc.pdf

Як говорити з дітьми про війну: поради психологів. ЮНІСЕФ. 2022. https://www.unicef.org/ukraine/stories/ how-to-talk-to-children-about-war

Dulia A., Liakh T., Veretenko T. Types of families of joint forces operation participants in the east of Ukraine and peculiarities of social work with them. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 2020. 4, 211–221. https://doi.org/10.17770/sie2020vol4.5106

Faidiuk O., Liakh T. Comparative Analysis of Social Services Provided to Female Combatants and Veterans in Ukraine and Abroad. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 3. 2021. 243–253. https://doi.org/10.17770/sie2021vol3.6382

Keaten J. UN: 6.5 million people displaced inside Ukraine due to war. AP NEWS. 2022. https://abcnews.go.com/ International/wireStory/65-million-people-displaced-inside-ukraine-due-war-83530423

Published

2022-06-27

How to Cite

ЛЯХ, Т., ЛЕХОЛЕТОВА, М., ПЕТРОВИЧ, В., & СПІРІНА, Т. (2022). SOCIO-PEDAGOGICAL WORK WITH PARENTS TO SUPPORT CHILDREN DURING THE WAR. Humanitas, (2), 24–30. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.2.3

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>