ФОРМУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ
Ключові слова:
компетентність, педагог, підприємливість, підприємницька компетентність, фандрайзинг, фандрайзинова діяльністьАнотація
У статті розкрито питання сутності та структури підприємницької компетентності майбутнього педагога і фандрайзингової діяльності як її складової. Закцентовано увагу на тому, що підприємницька компетентність має бути невід’ємним компонентом педагогічної майстерності сучасного педагога і виступати як його особистісна цінність, без якої повноцінна реалізація в професійній діяльності неможлива. Підприємницьку компетентність майбутнього педагога визначено як набуте, інтегральне новоутворення, яке включає здатність продукувати і реалізовувати нові освітні і економічні ідеї, творчо і критично мислити, шукати нові неординарні підходи до організації освітнього процесу, проявляти підприємливість (здатність приймати відповідальні освітні і економічні рішення, швидко адаптуватися до умов соціального суспільства, співвідносити власні інтереси з інтересами й потребами інших людей); стратегічно планувати освітню й фінансову діяльність, досягати поставлених цілей; володіти лідерськими й комунікативними якостями, ефективно організовувати фандрайзингову діяльність. На формування підприємницької компетентності майбутніх педагогів, поряд з іншими освітніми компонентами (ОК), спрямоване вивчення вибіркового ОК «Фандрайзинг у дошкільній освіті», який розкриває основні вимоги та способи організації фандрайзингової діяльності в закладах освіти з метою реалізації освітніх проєктів із розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку. Використовуючи елементи проблемно-пошукового, тренінгового, експериментального навчання у майбутніх педагогів формуються компетенції про сутність фандрайзингу, як одного з додаткових джерел фінансування закладів освіти; його види, форми, об’єкти, суб’єкти, етапи реалізації фандрайзингової діяльності та способи залучення донорів до фінансування освітніх програм/проєктів в освіті; роль і значення фандрайзингу в розвитку закладів освіти.
Посилання
Бартків О., Дурманенко О., Дурманенко Є. Моніторинг якості професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до фандрайзингової діяльності, 2022. http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/295/8208/17142-1?inline=1
Бартків О.С. Фандрайзинг у дошкільній освіті: силабус освітнього компонента : https://vnu-taskid841251.s3.eu-north-1.
Бондар В. Поняття «підприємницька компетентність» у науковому дискурсі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 9-10. 2022. С. 469–477.
Великий тлумачний словник сучасної української мови: https://archive.org/details/velykyislovnyk.
Кінах Н. Підприємницька компетентність педагога в сучасному освітньому середовищі. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/720683/1/%D0%BF%D1.pdf
Ковалевська Н., Зімакова Л., Пасічніченко А. Формування підприємницької компетентності у майбутніх вихователів дітей дошкільного віку. Витоки педагогічної майстерності. Випуск 34. 2024. С. 106–111. https://sources.pnpu.edu.ua/article/view/318054
Кравчина О.Є. Цифрові інструменти у формуванні підприємницької компетентності вчителів: виклики та можливості. Наукові записки малої академії наук України. 3 (31) 2024. С. 51–63.
Axiological Aspect of Professional Training of Future Pedagogues / V. Z. Antoniuk, N. I. Alendar, O. S. Bartkiv, O. V. Honcharuk, O. L. Durmanenko. Revista geintec-gestao inovacao e tecnologias. Scop us. Vol. 11. No. 4 (2022). P. 2481–2492. https://www.researchgate.net/publication/363729372_Axiological_Aspect_of_Professional_Training_of_Future_Pedagogues
European Commission / EACEA / Eurydice. Entrepreneurship Education at School in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016. 238 p. DOI: https://doi.org/doi:10.2797/301610.
Bacigalupo M., Kampylis P., Punie Y., Van Den Brande L. EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016. 39 p. DOI: https://doi.org/10.2791/593884.
European Commission. Key Competences for Lifelong Learning. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2019. 20 p. DOI: https://doi.org/10.2766/569540.