THE PEDAGOGICAL TERMINOLOGY DEVELOPMENT AND THE FORMATION OF THE PEDAGOGYCONCEPTUAL AND CATEGORICAL APPARATUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.2.6

Keywords:

pedagogy, pedagogical terminology, categories, concepts, methodology

Abstract

The article analyzes the pedagogical science development as a special social sphere aimed at human education. The origin of the term "pedagogy" is defined. Attention is drawn to the formation of the pedagogy conceptual apparatus as a component of its methodology. Born in the philosophy bosom, pedagogy became an independent branch of scientific knowledge based on the J. Comenius teachings. It was established that pedagogy should act as a theoretical, fundamental, applied and practically oriented science. The essence, origin and sources of world and Ukrainian pedagogical terminology are highlighted. The essence of the "pedagogical terminology" concept as a lexical means and names system used to describe the theory and practice of education, training and education is considered. The genesis of Ukrainian pedagogical terminology is clarified. The first term recorded in "The Tale of Bygone Years" is "book teaching". Many pedagogical terms are considered in the first Ukrainian dictionary "Lexikon" by P. Berinda: "pedagog", "child guide", "fostun", "child teacher". Terms for defining different age groups are given: "diaper", "baby", "child", "child", "child", "adolescent", "youth". The scientific principles of pedagogy were developed by the outstanding Ukrainian teacher K. Ushinsky in the work "A person as a subject of education. An attempt at pedagogical anthropology". The term "pedagogy" is found in O. Duhnovich's work "People's Pedagogy". Various approaches to filling the conceptual and categorical apparatus of pedagogy are considered. The most important pedagogical categories are such concepts as upbringing, education, training. In addition, the most general concepts of fundamental importance are named – education, training, self-education, self-education, socialization, development, personality formation. The conducted research does not exhaust all scientific aspects of the selected pedagogical problem. The issue of the pedagogy`s basic categories integrating the content into the modern educational legislation of Ukraine requires further study.

References

Анєнкова І. П., Байдан М. А., Горчакова О. А., Руссол В. М. Педагогіка: модульний курс. Навч. посіб. Львів: Новий світ-2000, 2010. 567 с.

Галузинський В. М., Євтух М. Б. Педагогіка: теорія та історія: навч. посіб. Київ: Вища школа, 1995. 237 с.

Гончаренко С. Методологічні засади побудови педагогічної теорії. Шлях освіти. 2007. № 2. С. 2–10.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.

Державна атестація з педагогіки: навч.-метод. посіб. / П. Бойчук, С. Марчук, Н. Борбич. Луцьк: ПП Іванюк В.П., 2015. 228 с.

Енциклопедія освіти / за ред. В. Г. Кременя. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Зайченко І. В. Педагогіка: навч. посіб для сткд. Вищ. пед. закл., 2-е вид. Київ: Освіта України, КНТ, 2008. 528 с.

Історія української школи і педагогіки. Хрестоматія / за ред. В. Г. Кременя. Київ: Т-во «Знання», ККО, 2003. 766 с.

Мозговий В. Теорія надлишкових знань: факти «за» і «проти». Український Педагогічний журнал. 2021. № 4. С. 126–133.

Огієнко О. Інтердисциплінарність сучасної педагогіки: методологічний аспект. Interdyscyplinarność pedagogiki i jej subdyscypliny; pod.redakcia Zofii Szaroty, Franciszka Szloska. Krakowie: Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, 2013. S. 114–123.

Памво Беринда – укладач першого українського словника: інформаційний лист-екскурс до 450-річчя від дня народження П. Беринди / КЗ «Житомирська обласна універсальна наукова бібліотека ім. О. Ольжича» Житомирської обл. ради; уклад. О. Ковальчук. Житомир, 2020. 13 с.

Практикум з педагогіки: навч. посіб., вид 2-ге, доповн. і переробл. / за заг. ред. О. А. Дубасенюк, А. В. Іванченка. Житомир: Житомир. держ. пед. ун-т, 2002. 482 с.

Сисоєва С. Загальна педагогіка в сучасному науковому дискурсі. Педагогічний процес: теорія і практика (серія: педагогіка). 2019. № 1–2. С. 7–14.

Сич Т. В. Сформованість понятійно-категоріального апарату методології досліджень проблем управління освітою. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 65. Т. 2. С. 124–129.

Сухомлинська О. В. До питання про становлення української педагогічної термінології: історіографічний аспект. Понятійно-термінологічний апарат історико-педагогічних досліджень: історія і сучасні підходи: зб. матеріалів VІ Всеукр. наук.-методол. семінару з історії освіти (9 трав. 2021 р., м. Київ, НАПН України). Вінниця: Нілан-ЛТД, 2021. С. 8–10.

Філософський енциклопедичний словник / за ред. В. І. Шинкарука. Київ: Абрис, 2002. 751 с.

Фіцула М. М. Педагогіка: навч. посіб. Київ: Академвидав, 2009. 560 с.

Хоменко А. Парадигма виховання як базовий методологічний конструкт педагогічної науки. Педагогічні науки. 2014. № 61–62. С. 24–33.

Ягупов В. В. Педагогіка: навч. посіб. Київ: Либідь, 2003. 560 с.

Published

2024-06-19

How to Cite

MARCHUK С., KABAK В., BORBYCH Н., & KOVALCHUK І. (2024). THE PEDAGOGICAL TERMINOLOGY DEVELOPMENT AND THE FORMATION OF THE PEDAGOGYCONCEPTUAL AND CATEGORICAL APPARATUS. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 35–43. https://doi.org/10.32782/apv/2024.2.6

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION