EATURES OF PREPARING FUTURE TEACHERS FOR RESEARCH WORK

Authors

Keywords:

student, research work, methodology, stages of research organization, research methods

Abstract

The research work of future teachers is an integral part of their professional training. The article is devoted to the analysis of key concepts and stages of scientific and pedagogical research. On the basis of the analysis of scientific literature, the characteristics of the essence of the methodology of pedagogy and its development, structure, organization and conduct of scientific and pedagogical research are presented. The purpose of the article is to highlight the generalized features of the preparation of future teachers for research work in pedagogical discourse, to substantiate the effective conditions for the success of the process under study. The article highlights the specifics of the organization of scientific and pedagogical research as a process of cognition of an object or process in the field of education, which is implemented using interrelated methods. Attention is focused on three levels of scientific and pedagogical research: empirical, theoretical, methodological, their content characteristics are characterized in detail. The peculiarities of the development of the research concept, which involves the identification of contradictions, the definition of the research problem, the definition of its purpose and objectives, the formation of criteria for the reliability of scientific knowledge, the specification of the scientific apparatus (object of research, subject of research, purpose, stages, forms of organization, content of education) are revealed. The characteristics of various research methods are presented: theoretical (analysis, synthesis, comparison, formalization, induction, deduction, analogy, modeling) and practical (study of the source base, observation, measurement, survey, testing, questionnaire, expert assessment). The organizational and pedagogical conditions for the effectiveness of the success of the process under study are proposed, first of all, the expediency of creating a proper, favorable educational environment, ensuring subject-subject relations between the teacher and the student, the motivation of research work. Conclusions are formulated, which boil down to the following thesis: research work of students is an important component of their professionalism, an indisputable condition for the disclosure of their creative potential. The prospect of further scientific research is outlined.

References

Вернидуб Р. Науково-дослідницька діяльність у структурі забезпечення професійної підготовки вчителя. Вища освіта України. 2012. № 1. С. 49–55.

Гончаренко С.У. Методологічні засади побудови педагогічної теорії. Шлях освіти, 2007. Вип. 2. С. 2–10.

Дмитренко Т.О., Прокопенко А.І., Яресько К.В. Критеріальні характеристики методології педагогіки. Вісник Харківської державної академії культури. 2010. Вип. 29. C. 204–210.

Дубасенюк О.А. Методологія та методи науково-педагогічного дослідження : навч.-методичний посібник. Житомир : Полісся, 2016. 256 с.

Литвин А.Ф., Войтенко Р.Ф. Поняття методології в освіті. The II-d International Science Conference “The combination of theory and practice, experience and perspectives” (February 12-13, 2021), Amsterdam, Netherlands, 2021. P. 34.

Мельник І.М. Розвиток дослідницької культури магістрів педагогічної освіти. Вісник Черкаського університету імені Богдана Хмельницького. Черкаси, 2013. № 40 (293). С. 93–96.

Мукан Н.В., Гаврилюк М.В. Організація науково-педагогічного дослідження. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Львів, 2021. № 75. Т. 2. С. 45–49.

Павленко А.І. Фактори становлення сучасної методології педагогіки. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2018. Вип. 2(173). C. 150–155.

Пліско Є. Методологія історико-педагогічних досліджень. Педагогіка і психологія професійної освіти, 2019. Вип. 1. С. 179–187.

Рудницька О.П. Педагогіка загальна та мистецька. Навчальний посібник. Тернопіль : Навчальна книга: Богдан, 2005. 360 с.

Сисоєва С.О., Кристопчук Т.Є. Методологія науково-педагогічних досліджень : підручник. Рівне : Волинські обереги, 2013. 360 с.

Published

2025-05-27

How to Cite

ANTONYUK В., & MELNYK І. (2025). EATURES OF PREPARING FUTURE TEACHERS FOR RESEARCH WORK. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 13–19. Retrieved from http://www.journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/2431

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION