ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

Ключові слова:

здобувач освіти, науково-дослідна робота, методологія, етапи організації дослідження, методи дослідження

Анотація

Науково-дослідна робота майбутніх педагогів є невід’ємною складовою їх професійної підготовки. Стаття присвячена аналізу ключових понять та етапів здійснення науково-педагогічного дослідження. На основі аналізу наукової літератури подано характеристику сутності методології педагогіки та її розвитку, структури, організації та проведення науково-педагогічного дослідження. Мета статті полягає у висвітленні узагальнених особливостей підготовки майбутніх педагогів до науково-дослідної роботи в педагогічному дискурсі, обґрунтуванні ефективних умов успіху досліджуваного процесу. У статті висвітлено специфіку організації науково-педагогічного дослідження як процесу пізнання об’єкта чи процесу в галузі освіти, що реалізується за допомогою взаємопов’язаних методів. Акцентовано увагу на трьох рівнях науково-педагогічного дослідження: емпіричний, теоретичний, методологічний, детально охарактеризовано їх змістову характеристику. Розкрито особливості розвитку концепції дослідження, що передбачає виявлення суперечностей, визначення проблеми дослідження, визначення його мети і завдань, формування критеріїв достовірності наукового знання, конкретизації наукового апарату (об’єкт дослідження, предмет дослідження, мета, етапи, форми організації, зміст освіти). Подано характеристику різних методів дослідження: теоретичні (аналіз, синтез, порівняння, формалізація, індукція, дедукція, аналогія, моделювання) і практичні (вивчення джерельної бази, спостереження, вимірювання, опитування, тестування, анкетування, експертна оцінка). Запропоновано організаційно-педагогічні умови ефективності успіху досліджуваного процесу, передусім доцільність створення належного, сприятливого освітнього середовища, забезпечення суб’єкт-суб’єктних стосунків між викладачем та здобувачем освіти, мотивація науково-дослідної роботи. Сформульовано висновки, які зводяться до наступної тези: науково-дослідна робота здобувачів освіти важлива складова їх професіоналізму, безперечна умова розкриття їх творчого потенціалу. Окреслено перспективу подальшого наукового пошуку.

Посилання

Вернидуб Р. Науково-дослідницька діяльність у структурі забезпечення професійної підготовки вчителя. Вища освіта України. 2012. № 1. С. 49–55.

Гончаренко С.У. Методологічні засади побудови педагогічної теорії. Шлях освіти, 2007. Вип. 2. С. 2–10.

Дмитренко Т.О., Прокопенко А.І., Яресько К.В. Критеріальні характеристики методології педагогіки. Вісник Харківської державної академії культури. 2010. Вип. 29. C. 204–210.

Дубасенюк О.А. Методологія та методи науково-педагогічного дослідження : навч.-методичний посібник. Житомир : Полісся, 2016. 256 с.

Литвин А.Ф., Войтенко Р.Ф. Поняття методології в освіті. The II-d International Science Conference “The combination of theory and practice, experience and perspectives” (February 12-13, 2021), Amsterdam, Netherlands, 2021. P. 34.

Мельник І.М. Розвиток дослідницької культури магістрів педагогічної освіти. Вісник Черкаського університету імені Богдана Хмельницького. Черкаси, 2013. № 40 (293). С. 93–96.

Мукан Н.В., Гаврилюк М.В. Організація науково-педагогічного дослідження. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Львів, 2021. № 75. Т. 2. С. 45–49.

Павленко А.І. Фактори становлення сучасної методології педагогіки. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2018. Вип. 2(173). C. 150–155.

Пліско Є. Методологія історико-педагогічних досліджень. Педагогіка і психологія професійної освіти, 2019. Вип. 1. С. 179–187.

Рудницька О.П. Педагогіка загальна та мистецька. Навчальний посібник. Тернопіль : Навчальна книга: Богдан, 2005. 360 с.

Сисоєва С.О., Кристопчук Т.Є. Методологія науково-педагогічних досліджень : підручник. Рівне : Волинські обереги, 2013. 360 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

АНТОНЮК, В., & МЕЛЬНИК, І. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 13–19. вилучено із http://www.journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/2431

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>