THE DIDACTIC ASPECT OF PROFESSIONAL AND PRACTICAL TRAINING OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN THE CONTEXT OF MODERN EDUCATIONAL REFORMS

Authors

  • Petro BOYCHUK Municipal institution of higher education "Lutsk Pedagogical College" of the Volyn Regional Council
  • Olena PUSH Municipal institution of higher education "Lutsk Pedagogical College" of the Volyn Regional Council https://orcid.org/0000-0002-5838-521X
  • Nadiia ANTONIUK Municipal institution of higher education "Lutsk Pedagogical College" of the Volyn Regional Council https://orcid.org/0000-0002-4283-6629

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.5

Keywords:

vocational and practical training, educational process in a higher pedagogical education institution, competencies of a primary education graduate and a teacher of a general secondary education institution, future primary school teacher

Abstract

The article highlights the didactic aspect of professional and practical training for future primary school teachers in the context of modern educational reforms. It examines current issues in the reform of higher pedagogical education, the regulatory framework governing the professional and practical training of future educators, the balance between theoretical and applied components, the professional mobility of graduates, and the consideration of their employment prospects. It is established that the concept of professional and practical teacher training is interpreted by scholars from the perspective of a specialist’s integrative ability to perform their job functions. The professional and practical training of primary school teachers is considered, on the one hand, as a holistic process characterized by dynamism, systematic planning, specialized organization, and continuity, and on the other hand, as a system of organizational and pedagogical measures that determine the developmental trajectory and effectiveness of an educational institution. Attention is focused on aligning the key competencies of primary education students with those of general secondary education teachers. It is determined that the key competencies of teachers involve the integration of general and professional components, detailed in the Professional Standard “Teacher of General Secondary Education Institutions”, and are manifested through knowledge, skills, communication, responsibility, and autonomy. A correlation has been identified—the development of competencies in teachers is crucial for shaping the competencies of primary education students. It is emphasized that enhancing the effectiveness of professional training for future primary school teachers is facilitated by adapting its content to the New Ukrainian School (NUS) environment, utilizing up-to-date teaching and methodological tools, prioritizing practical components, and considering career advancement prospects.

References

Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку. Київ : Академвидав, 2012. 256 с.

Бондар В. І. Дидактика. Київ : Либідь, 2005. 264 с.

Буздуган О. А. Дефінітивний аналіз професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів іноземних мов у педагогічному дискурсі. Інноваційна педагогіка, 2023. Т. 2. Вип.65. С. 135–138.

Вовк М. П., Соломаха С. О., Грищенко Ю. В. Сучасні виклики в практичній підготовці майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти. Освітня аналітика України, 2022. Вип. 17. Т. 1. С. 40–53.

Воровка М.І., Проценко А.А. Педагогічна практика як засіб формування професійної майстерності вчителя в умовах реформування освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя, 2020. Т. 2. С. 57–61.

Державний стандарт початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (Дата звернення: 07.06.2025).

Зязюн І.А., Крамущенко Л.В., Кривоніс І.В. та ін. Педагогічна майстерність. Київ: Вища школа, 2004. 422с.

Концепція розвитку педагогічної освіти. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (Дата звернення: 07.06.2025).

Лук’янова Л. Б., Вовк М. П., Соломаха С.О., Грищенко Ю. В. Практична підготовка майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти: українські реалії і перспективи. Київ – Чернівці : Букрек, 2023. 80 с.

Нова українська школа: порадник для вчителя/ під заг. ред. Бібік Н. М. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206с.

Островська М. Я. Концептуальні підходи до застосування інноваційних освітніх технологій у початковій школі. Неперервна освіта: актуальні дискурси : колективна монографія. Катовіце, Польща, 2022. С. 81–91.

Павлик О., Білоконна Н., Лисевич О. Професійна підготовка фахівця початкової освіти у нових реаліях. Український педагогічний журнал. Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України, 2020. № 4. С. 83–91.

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти» URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity (Дата звернення: 07.06.2025).

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (Дата звернення: 07.06.2025).

Цуканова Н. М. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до інноваційної діяльності. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки, 2024. Вип. 212. С. 183–188.

Якименко П. В. Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до профільного навчання старшокласників: дефінітивний аналіз. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 80. Т. 2. С. 278–282.

Published

2025-08-29

How to Cite

BOYCHUK П., PUSH О., & ANTONIUK Н. (2025). THE DIDACTIC ASPECT OF PROFESSIONAL AND PRACTICAL TRAINING OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN THE CONTEXT OF MODERN EDUCATIONAL REFORMS. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 31–37. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.5

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION