INCLUSIVE TOURISM IN THE CONDITIONS OF THE EDUCATIONAL INSTITUTION: PRINCIPLES, FUNCTIONS, DIRECTIONS AND TYPES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.7

Keywords:

inclusive tourism, educational institutions, rehabilitation, children with special educational needs

Abstract

The article, based on the study of scientific sources, reveals the content and direction of inclusive tourism as a technology of social rehabilitation in an educational institution. The main functions of inclusive tourism are: social renewable, psychological, communicative, educational, cognitive, personality-oriented, compensatory, hedonistic, rehabilitation, adaptation, socialization. The inclusive effect of tourist routes will be significant if the activity is based on the following principles: independence, involvement, informativeness, complexity, individual approach, opportunities to realize internal potential, stimulate self-development, necessary support, dignity, equality, subjectivity, principle of special approach. It is inclusive tourism that allows to create such conditions for a person with disabilities that maximally compensate for his limitations and allow him to become an active participant in society. Based on the known research on the research problem, the following classification of types of inclusive tourism has been developed: by purpose; by main type of occupation; by way of movement; by seasonality; by composition of tourists; by the degree of load. Areas of inclusive tourism are: nature therapy; religious routes; ethnographic tourism; cultural and cognitive tourism; virtual tourism. Inclusive tourism can be implemented in various forms: directly visiting tourist sites and remotely. A striking example of the use of modern information and communication technologies for inclusive tourism in the educational process is the implementation of the project of the Faculty of Social and Psychological Education of Uman State Pedagogical University named after Pavlo Tychyna "Cultural-recreational-tourist Cherkasy region: inclusive-social 3D-map"

References

Барна Н.В., Коротєєва А.В. Інклюзивно-реабілітаційний туризм. Київ, 2020. 124 с.

Иванов В.Д., Талызов С.Н., Рафикова В.Д. Инклюзивный туризм: проблемы и перспективы его развития. Colloquium-journal. 2018. № 6–4 (17). С. 16–19.

Конанова Е. И. Инклюзивный туризм: технология и организация туристского продукта : учебное пособие. Ростов-на-Дону ; Таганрог : Издательство Южного федерального университета, 2019. 128 с.

Культурно-рекреаційно-туристична Черкащина: інклюзивно-соціальна 3D-карта. URL: https://fspo.udpu.edu.ua/inklyuzyvno-sotsial%CA%B9na-3D-karta/#/

Льовочкіна А.М. Принципи побудови екологічного життя людей з інвалідністю. Розвивальний потенціал сучасної соціальної роботи: методологія та технології : матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (13–14 березня 2020 року, Київ) / за ред. Ю.М. Швалба. Київ : КНУ імені Тараса Шевченка, 2020. 128 с.

Люта Д.А. Формування готовності майбутніх фахівців з туризму до професійної діяльності у сфері соціального туризму : дис. канд. пед. наук (доктора філософії) : 13.00.04, Запоріжжя, 2021.

Макаренко С.В. Інклюзивний реабілітаційно-соціальний туризм – новий вид реабілітації інвалідів в Україні. Матеріали І Міжнародного симпозіму інклюзивного туризму. 27–29 жовтня 2016 р.

Макеева И. Социальный туризм как направление социокультурной реабилитации. Интегрированные коммуникации в спорте и туризме: образование, тенденции, международный опыт: Материалы всероссийской научно-практической конференции с международным участием (19 апреля 2018 г.): материалы конференции / редакционная коллегия: С.М. Ахметов, А.А. Тарасенко, Г.Д. Алексанянц, Е.А. Еремина, Т.А. Самсоненко, Е.Л. Заднепровская. Краснодар: КГУФКСТ, 2018. Часть 1.

Матвійчук Л.Ю, Чепурда Л.М. Формування доступного середовища інклюзивного туризму. Економічний форум, 1(2), 74–80.

Межова Л.А., Летин А.Л., Луговская Л.А. Теория и практика организации инклюзивного туризма в России и зарубежом. Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1–1.

Петренко Ю., Барабаш Ю. Характеристика змісту та напрямів соціальної реабілітації (адаптації) осіб зі стійкими фізичними, інтелектуальними та психічними порушеннями в інтернатних установах системи соціального захисту населення. Україна: аспекти праці. № 3, 2017.

Хлєбік С. Р. Соціально-реабілітаційний туризм в громаді для підлітків, які опинилися в складних життєвих обставинах. Інноваційний потенціал соціальної роботи в сучасному світі: на межі науки та практики : матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції. Чернігів : НУ «Чернігівська політехніка», 2021. 200 с.

Published

2022-05-06

How to Cite

КРАВЧЕНКО, О. (2022). INCLUSIVE TOURISM IN THE CONDITIONS OF THE EDUCATIONAL INSTITUTION: PRINCIPLES, FUNCTIONS, DIRECTIONS AND TYPES. Humanitas, (1), 42–49. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.7

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK